۱۹ شهریور ۱۳۸۴، ۱۵:۰۵

در حاشيه نخستين هم انديشي خلاق سينماي دفاع مقدس مطرح شد؛

دامادي: سرمايه گذاري تهيه كنندگان خصوصي به رونق سينماي دفاع مقدس كمك مي كند / رانت هاي قدرتمند در سينما شكل گرفته اند

روند توليدات سينماي دفاع مقدس بايد به گونه اي باشد كه تهيه كننده خصوصي خودش راغب به سرمايه گذاري در اين بخش باشد.

"محسن دامادي"، فيلمنامه نويس فيلم "آپارتمان شماره 13"در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ وهنر "مهر"، در پاسخ به اين سوال كه برگزاري نشست هايي پيرامون سينماي دفاع مقدس تا چه حد در حل مشكلات اين سينما موثر است، گفت: شخصاً از اين نشست ها خيلي بهره بردم. در مجموع برگزاري اين نشست ها براي سينماي دفاع مقدس سودمند است،  البته بستگي به متوليان دارد كه به چه ميزان از اطلاعات اين نشست ها براي اين سينما استفاده كنند.

وي در ادامه افزود: سينماي دفاع مقدس مخاطب خودش را از دست داده است وآمار نشان مي دهد كه علي رغم افزايش بليت در طول اين سال ها نتوانسته مخاطب را به خود جذب كند.

دامادي در پاسخ به اين سوال كه چرا سينماي دفاع مقدس دچار افراط و تفريط شده است، گفت: اين مساله نه تنها در سينماي ما، بلكه در تمام شقوق كشور به چشم مي خورد. ما عادت كرديم زماني كه در روند رشد اخلال ايجاد كرديم يا اين اخلال وجود داشته است، با سفارش كار از بيرون قصد حل كردن مشكل را داريم. به همين دليل در هر دوره در سينما با عناوين خاصي روبرو مي شويم. يك بار سينماي نظارتي  است كه فقط معتقد هستيم كه بايد روي سينما نظارت شود و در دوره بعد بحث سينماي هدايتي را مطرح مي كنيم. از سوي ديگر در طول اين سه سال به دنبال درست كردن سينماي معناگرا هستيم. متاسفانه ميان عرضه و تقاضا رابطه معقولي نيست.

وي با اشاره به اين كه سينماي دفاع مقدس در صورتي رونق مي گيرد كه تهيه كننده بخش خصوصي به سرمايه گذاري راغب شود، گفت: روند ساخت و ساز بايد به گونه اي باشد كه خودش راغب به اين حركت شود، اما وقتي از بيرون احساس نياز مي كنيم كه در مسير رشد طبيعي قرار نگرفته است، بنابراين با يك تعداد كار روبرو مي شويم كه مثل چراغي براي مدتي روشن مي شود، ولي بعد دراثرعدم استقبال خاموش مي شود. در سينماي دفاع مقدس هم اين دوره ها پيش آمده است كه بنا را بر كميت گذاشتيم، ولي آيا به نياز بازار توجه كرديم؟ آيا تجهيزات ما همانند ديگر فيلم هاي جنگي در دنيا بوده تا جذابيت هاي بصري را ايجاد كنيم و مخاطبان به سينما بيايند. وقتي به اين عناصر توجه  نكنيم و به صورت سفارشي كار كنيم، مسلماً  اين افت و خيزها پيش مي آيد. در واقع روند درست،  برگزاري اين نشست ها است كه به آسيب شناسي بپردازيم  و بر اساس آزموده ها براي آينده طراحي انجام بدهيم.

فيلمنامه نويس فيلم "از صميم قلب" در پاسخ به اين سوال كه راكد ماندن برخي از فيلمنامه ها درانجمن سينماي دفاع مقدس در يك زمان طولاني تا چه حد به اين سينما لطمه زده است، گفت: ما دو نوع سينما دفاع مقدس داريم كه يكي، سينماي آن و لحظه است و فيلمساز در جبهه حضور داشته و واقعيت را از نزديك شاهد بوده است. براي اين فيلمساز بايد بستر را فراهم كرد كه فيلمش را بسازد و نبايد قيد و بندهاي بيهوده قرار داد كه در برخي از مواقع اين قيد و بندهاي بيهوده به چشم مي خورد. البته تجربه نشان داده كه اين فيلم ها خيلي خوب ساخته شده است. جنس ديگر سينماي دفاع مقدس، سينما بر اساس تحقيقات است كه بر اساس المان هاي معروف سينماي جنگي جهان بايد طراحي كنيم  تا به فروش خوبي برسيم و مخاطب خود را حفظ كنيم، ولي شاهد هستيم كه در برخي از مواقع اين فيلمنامه ها بي دليل معطلل مي مانند و انگيزه از بين مي رود. از سوي ديگر من بارها اشاره كردم كه ما نيمي از بودجه كه در حين توليد از بين مي بريم، مي توانيم صرف ده ها فيلمنامه خوب و تحقيقات كنيم.

وي درباره اين كه عدم تحقيقات به چه ميزان به فيلمنامه ها لطمه مي زند، گفت: نبود بستر پژوهش،  بزرگترين مشكل فيلمنامه هاي دفاع مقدس و ديگر ژانرهاي سينمايي  است. مثل اين مي ماند كه در هر جا آب روان است، ما بدون برنامه ريزي به فكر سد باشيم.

وي در پاسخ به اين سوال كه چرا فيلمنامه هاي سينماي دفاع مقدس فقط به ظاهر جنگ پرداخته است و بارعاطفي و معنوي به فراموشي سپرده شده است، گفت: اتفاقاً يكي از مشكلات جدي اين است كه ما از جنگ فقط فيزيك آن را جذاب قلمداد كرديم. از سوي ديگر در اين فيلمنامه ها نقش زنان فراموش شده است. درحالي كه دادن كلمه قهرمان به زنان شايد كم باشد، چرا كه آنان مشوق نيروهاي جوان براي رفتن به جبهه بودند و اين نكته مهمي است كه مورد غفلت واقع شده است.

كارگردان فيلم "درسا" درباره اين كه سرمايه گذاري روي فيلم هاي كوتاه دفاع مقدس و نمايش آن ها قبل از نشان دادن فيلم بلند مناسب است، گفت: آينده هنري ايران به واسطه جوانان مستعد، درخشان است و بايد ميدان داد تا آن ها بتوانند سرمايه ذهني فكري شان را تجربه كنند، حتي مي تواند يك راه ورود ماندگاري در عرصه هنر باشد،  به ويژه در كشور ما كه خواسته نا خواسته رانت ها ي متعددد و قدرت شكل گرفته است واگر جواني علاقمند به اين كار باشد بايد سرمايه گذاري كرد. 

کد خبر 227959

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha